X
تبلیغات
زبان و ادبیات ترکان خراسان - تورکچه ادبیات (ادبیات ترکی)
خوراسان و ايراندا ياشايان توركلرين ديل، تاريخ، مدنيت، فولكلور و انساني حاقلاری

نيشابور سفرنامه سي.

يازان:  اسلام مصطفوي

نيشابور شهرينين ياخينيقيندا 7 دانا تورك كند و بير خوار آديندا 30 مينه ياخين نفوس ايله شهر واريدي هر ندن اؤنملي و گؤزل اولان شئي او  احترامي دي كي آذربايجان توركلرينه قايئلي ديلر، آنلايان چاغدا كي تورك سن، سني دوز تك يالارديلار بو 7 كند و بير شهري گزمك منه بير شيرين رويا تك اوخشايردي،.......

http://salariyan.blogfa.com/post-76.aspx


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سی ام فروردین 1393ساعت 11:3  توسط اسماعیل سالاریان  | 

آد قويما مسأله‏ سي هر ملّتين ديليندن، مدنيّتيندن، دب‏لريندن، فولكلوروندان و ايناملاريندان آسيلي‏دير. هر ملّت اؤز ايناملارينا اويغون، اؤز مدنيّتينه باغلي، اؤز فولكلورو ايله ايلگيلي، اؤز دب‏لريندن تأثيرلي اؤز آنا ديلينده آدلار ياراداركن اونلاري مختلف يئرلره و شخص‏لره وئرميشلر.

تاريخي آدلار : هر ملّتين كئچميشي آراشديريليرسا او ملّتين تاريخي آدلاري ايله ده اوزلشمك اولور. مثال ايچون چين تاريخينده كنفوسيوس، يونان تاريخينده ارشميدس، ارسطو، روم تاريخينده الكساندر، مصر تاريخينده رامسئس، فارس تاريخينده كوروش بو سيرا آدلاردان‏دير. همين سيرادان تورك تاريخينه باخيليرسا اوغوزخان، كول‏تيگين، آلپ‏ارتونقا، دده‏ قورقوت و بو كيمي آدلاري گؤرمك اولور. هاميا بللي‏دير كي همين تاريخي شخصيت‏لرين زامانلاريندا ياشايان چوخ سايي‏لي جمعيّتدن آنجاق نئچه نفرين آدي گونوموزه قدر گليب چاتميشدير قالانلاري ايسه اونودولوب تاريخين صحيفه‏ لرينده باتيبلار.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم فروردین 1393ساعت 5:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 

یازار : استاد بهرام اسدی

دیل مسأله‏ سی هر انسانین و هر قوومون بیرینجی حق‏لریندن ساییلیر. انسانی حیواندان آییران باشلیجا بیر عامل ایسه همین دیل‏دیر. اسلامی ایناملاردا قورآن تانری تعالانین سؤزودور و اونون بشره یازدیغی برنامه‏ سی‏دیر و بشره گرک اولان هر بیر مطلب اوندا واردیر

{ و عنده مفاتح الغیب لایعلمها الا هو یعلم ما فی‏البر و البحر و ما تسقط من ورقة الا یعلمها و لا حبة فی ظلمات الارض و لارطب و لایابس الا فی کتاب مبین = و گیزلی‏لرین آچاری اونون (تانرینین )


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم فروردین 1393ساعت 6:28  توسط اسماعیل سالاریان  | 


یازان : حسین واحدی

نئچه آی‌ بوندان قاباق‌ دان ایل‌بایرامینین گلمه‌سینی گؤزله‌ییردیم. فیكرلشیردیم نه آلاجایام، نه آلمایاجایام! بو ایش، چوخدا واختیمی آلیردی!! خیاوان‌دا یول گئدنده بونون باشماغینا باخ، اونون كؤینه‌یینه، بونون قاییشی نجوردو، اونون پالتار سئتی نجوردو!! نه‌یی دئییم نه قالسین؟!


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ششم فروردین 1393ساعت 8:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 

در هر دوره ای تغییراتی که در زمین و محیط پیرامون رخ می داده سبب تاثیر پذیری انسان ها و جوامع می شده است. بشر اولیه که مفهوم زندگی را با این تغییرات و دگرگونی ها هم عرض می دانست در جستجوی راه هائی برای آشتی با این نیروی طبیعی بوده و برای کم کردن عوارض بد ناشی از این تغییرات راه حل های متفاوتی را در پیش می گرفته است. تقلید، تحرک، تقدس دسته جمعی، شکران نعمت، دعا و ... از جمله تاکتیک های انسان ها و جوامع اولیه با این گونه دگرگونی های طبیعی بوده است.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم اسفند 1392ساعت 23:33  توسط اسماعیل سالاریان  | 

دیل

دیل یادا دانیشیق او سسلردیر کی دیلده ن و بوغازدان چیخیار و بیز اونون وسیله سینه ن بیری بیریمیزدن دانیشیب، تانییب، و ایرتیبات قوراروق. دانیشیق اینسانلاری اوبیرسی یارانمیشلاردان آیریبدیر .

(زبان : زبان مجموعه صداهائی است که از عضو زبان و حنجره تولید می شود و ما به وسیله آن می توانیم دنیای پیرامون خود را نام گذاری کینم و با دیگران ارتباط برقرار کنیم و به وسیله آن دنیا را بشناسیم. این ابزار انسان را در روند تکامل از حیوانات به طور کیفی جدا می کند. انسان می تواند به کمک زبان تجربیات خود را بیان کند . )


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم اسفند 1392ساعت 10:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

برای آموزش زبان مادری خود کوشا باشیم((5

زبان گفتاری درعين اين که ضامن بقای ادبيات شفاهی يک ملت می‌باشد با اين حال زبان نوشتاری (کتابت) سبب پيشرفت و حلقه اتصال مابين گويش های گفتاری ( لهجه‌ها) يک زبان است.

آشكار است كه آموزش زبان گفتاری درخانه و زبان نوشتاری در مدرسه مي باشد و همان طور که می دانیم، گفتار و نوشتار دو مقوله متفاوت ولی درعين حال وابسته به هم هستند. ادبيات مکتوب و نوشتاری هيچ زبانی را به صورت صحيح نمي توان بدون آموزش رسمی ( مدرسه ای و آکادامیک) آموخت. در این پست ادامه نکاتی در نگارش زبان ترکی در نظر گرفته ایم امید که مورد توجه قرار گیرد.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم اسفند 1392ساعت 12:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 

سوره ۱۴: إبراهیم- آیه  4

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.

ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش تا (حقایق را) برای آنها آشکار سازد، سپس خدا هر کس ‍ را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت می‏ کند، و او توانا و حکیم است.

بیز هر بیر ائلچی نئ آنجاق اٶز خالقینین دیلینده دانیشان گٶندردیک کئ (حاققی) اونلارا بیان ائدسین. الله ایسته دیینی ساپدیریر، ایسته دیینی ده دوغرو یولا یونه لدیر. او، قدرتلیدیر، مودریکدیر(صاحب حکمت دیر).


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم بهمن 1392ساعت 5:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

 

تاکسی ماجراسی

چارراه دا دایانمیشدیم و تاکسی گؤزلوردوم کی ائوه گئدیم. ماشینلارین نئچه‌سی یولو سوروشور آما ساخلامیرلار. نئچه‌سی‌ده  ایله ییمدن (قاباغیمدان) آرام گئدیر. آما شوفئر باشین چئویرمیر گؤروسون من هانسی یولو دئییرم. آما من اومودومو الدن وئرمه‌ییب سسلیرم و دایانمیشام. نهایت ده آغ رنگده قدیم مودئل بیر پیکان ساخلاییر. شوفئرین کناریندا اگله‌شیرم. مندن سونرا بیر آیری موسافیر ده آرخا صندلده اگله‌شیر.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم بهمن 1392ساعت 7:3  توسط اسماعیل سالاریان  | 

حجت الاسلام میرزه عبدالصمد ملكي :

تأسوفله جامعه‌میزده اخلاقی قایدالاری آیاقلاماق، یئرسیز حرصلنمک، مالی و غیر مالی امانتلرده خیانت، یالان، تهمت و غیبت کیمی مسأله‌لره تئز-تئز راستلاشماق اولور. بیر عده آیدین اولمایان سؤزو اطمینانلا دئییرلر و یا شایعه‌دن آرتیق اولمایان سؤزلری حقیقت کیمی مطرح ائلیرلر.

دینی تعلیماتا گؤز اوجو باخساق، انسانلارا اخلاقی قایدالاری اؤیرتمگه چالیشان چوخلو سؤزلره راستلاشا بیلریک. گؤزل اسلام دینی، یئر به یئر بیزلری دوزلوگه، گؤزل‌لیگه و اخلاق قایدالارینی رعایت ائله‌مگه چاغیریب. ائله کی بیری بو تعلیماتا عمل ائله‌سه تعالی و کمالا طرف گئده بیلر.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم آذر 1392ساعت 7:30  توسط اسماعیل سالاریان  | 

اشعار ترکی خراسانی مولانا

كيچگينن اوغلان، هی بیزه گلگیل!

داغدان داشا گزگزه گلگیل.

اول چیچه‌گی کیم یازيدا بولدون،

کیمسه‌یه وئرمه حسامه وئرگیل.

كيچگينن اوغلان، اوتاغا گلگیل،

یول بولامازسان، داغ داغا گلگیل.

آی بیگی سن‌سن، گون بیگی سن‌سن،

بی‌مزه گلمه، با مزه گلگیل.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم آذر 1392ساعت 5:30  توسط اسماعیل سالاریان  | 

آللاهین ایمئیلین اوخویوبسوز مو

ائی آللاهین بنده‌لری

ائی جوان موسلمانلار !

هر گون صبیرسیزجه گؤزلورسوز!

گؤره‌سن ایمئیل صاندیغیما مئساژ گلیب می؟


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه دوم آذر 1392ساعت 4:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

ریشه ترکی اعداد (ریشه اعداد در پروترک) معجزه زبان ترکی

 

ریشه ترکی اعداد ترکی
و
ریشه ترکی بعضی از اعداد مقدس در دیگر زبان ها

http://s4.picofile.com/file/7813900856/number.jpeg


اشاره : پروترک ها به عنوان اقوامی که نقش اساسی در شکل گیری تمدنهای جهان داشته اند تاثیر فراوانی در شکل گیری زبان و اعداد اقوام امروزی داشتند چه ترک و چه غیر ترک. در این مقاله به بررسی ریشه ترکی برخی اعداد در زبان ترکی و دیگر زبان ها پرداخته شده است.وجود این ریشه ها از نکات شگفت انگیز و خارق العاده زبان ترکی می باشد.

برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سوم مهر 1392ساعت 10:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

 


قاعده هماهنگی اصوات در ترکی

زبان ترکی گوش نواز ترین زبان دنیا


قانون هماهنگي مصوت ها اساسي ترين عامل ملوديک بودن و ريتميک بودن زبان ترکي است و آنرا براحتي از ديگر زبانها متمايز مي کند، طوريکه حتي اگر کسي اين زبان را بلد نباشد، مي تواند متوجه شود که به زبان ترکي صحبت مي شود. اگر کسي اين قانون را بداند ولي ترکي را بلد نباشد، مي تواند بصورت استنتاجي فعل ، اسم ، صفت و ... بسازد.

اين قانون که در اصل داراي يک اصل اساسي است، چند قانون فرعي نيز از آن بدست مي آيد که واژه سازي، ترکيب ريشه با پي افزوده ها و ... براساس اين قوانين بدست مي آيد.

قاعده هماهنگی اصوات تنها به زبان ترکی اختصاص داشته و به کلمه زیبایی، وزن و موسیقی خاصی می بخشد. در زبان ترکی در یک کلمه باید همه حروف صدادار از یک نوع باشند.یعنی همه باید یا کلفت-قالین یا همه نازیک-اینجه باشند. و امکان ندارد در یک کلمه دو نوع مصوت باشد. این قاعده در تمامی کلمات ترکی بطور کامل وجود دارد. به دلیل وجود این قاعده زبان ترکی لقب دلنشین ترین زبان دنیا را به خود گرفته است.


برچسب‌ها: تورکچه ائگیتیم
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه دوم مهر 1392ساعت 3:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

(ارگ نسا ثبت میراث جهانی یونسکو در ترکمنسان - ویکی پدیا )

اشاره : در این پست متنی تاریخی با زبان ترکی درباره شهر نسا درگز که اینک جز ترکمنستان قرار دارد و توسط جناب آقای بهمن رنجبران گردآوری شده است در نظر گرفته ایم امید که مورد توجه قرار گیرد.

نسأ شهرنینگ موردنده

توپلایان : بهمن رنجبران

محمد ” نظری دن ” سیز لره بللی بولشی یالی خلق آرا بیرلشن ملت لر غورامه سینینگ، علمی و فرهنگی بولیمی (یونسکو) طرفیندان اشکانیلار پایتختی و یا هم پایگاه سی بولان بوگونکی گوزل ترکمنستان اولکه سینده یرلشن. « نسا » شول غورامه نینگ آیراتین یازو سانینه گیریپ جهانی میراث لارینگ بیری دیپ تانلیپ دیر. شول سبابدن سونگقی وقتلارده نسا شهرنینگ تاریخی و مدنی ارزشینی بللایش أوتری ترکمنستانینگ ” میراث مرکزی ” آرقه لی عشق آباد شهرینده بر علمی کنفرانسی گچیریلشی گوزده توتیلیپ ترکمنستانلی و داشاری یورتلی عا لم لار و علاقه مند لردن ایسلاگ بولدی که تا نسا اورده علمی و تحقیقی ایشلری اونگه آلیپ باریب ترکمنستانده گچیریلجک علمی کنفرانسه غاتنا شسا لار.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1392ساعت 22:30  توسط اسماعیل سالاریان  | 

حضرت امام رضا (ع) مروده اولدوغو قیسا مدّت بویوندا آیری دینلرین عالملریله چوخلو مناظره‌سی اولدو کی اونلارین اَن مشهورو مسیحی «جاثلیق» و یهودی «رأس‌الجالوت» ایله ایدی.

بو مناظره‌لری شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا کتابیندا و مرحوم علامه مجلسی بحار الانوار کتابی‌نین 49-جو جلدینده عیون کتابیندان نقل ائدیب. بو مناظره‌لر مسند الامام الرضا کتابی‌نین 2-جی جلدینده ده نقل اولوب.

او حضرتین یئددی معروف مناظره‌سی وار کی بوردا اونلارین ایکیسینه اشاره ائدیلیر.

1. بؤیوک مسیحی عالم جاثلیق ایله مناظره

2. بؤیوک یهودی عالمی رأس الجالوت ایله مناظره


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم شهریور 1392ساعت 16:21  توسط اسماعیل سالاریان  | 

خراسان تورك‌لرينين ديلچيليك ديللري

خوراسان تورکچه سی آزربایجان تورکچه سی و تورکمنجه نين آراسيند ا يئر آلير. عئيني حالداخوراسانليلارين توركجه سي اؤزبك توركجه سيندن ده ائتگيلنميشدير. خراسان تورك‌لرينين ديللري ديلچيليك باخيمين دان اوچ بوداغا بؤلونور:
 
1ـ باتي (غربي) بوداغي:

خراسان توركجه‌سي يئددي صايت‌له‌كي آذربايجان صايت‌لريندن ايكي اينجه يووارلاق سس‌لري (اؤ ö , او ü) بو ديلده يوْخدور. اؤزلري ده چوْخو بجنورد و اسفراین شهرستانيندا، سبزوار شهرستاني‌نين جوين جغتا و بام  و صفی آباد بخشينده ياشاييرلار. بونلارين لهجه‌سي آذربايجان لهجه‌سيله چوْخ فرقلي‌دير. بونلارين ديللر‌ينده بعضاٌّ توركمن، اؤزبك، دوْغو توركجه‌سي، كوردجه، هابئله تورك آغزينا بوْيانميش فارسجا لوغتلر واردير.

2ـ دوْغْو (شرقي) بوداغي :

آذربايجان توركجه‌سي خراسان توركجه‌سي‌نين لهجه‌سيله كي عمدتاٌّ درگزين يئني توركلري، شيروان، قوچان، كلات نادر شهرستانيندا، شهر‌لرينده، قالاریندا (كند‌لرينده) و تربت جامدا پايين ولايت‌ين بيرنئچه كندينده ياشاييرلار بيرگروپداديرلار.

3ـ اوْرتا(مرکزی) بوداغ:

كئچن ايكي ديلين اوْرتاسيدير. (9) صايتي‌ وار ايلك بوداغين لوغتلريني‌ده ائحتيوا ائدير. بو ديلده دانيشانلار بونلاردان عيبارت‌دير: نيشابورون سرولايت بخشي‌نين اهاليسي، تربت حيدريه‌ده روْخ جلگه‌سي، اسفراين ده ‌بام صفي‌آباد بخشي، هابئله درگزين اَسكي توركلري.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم شهریور 1392ساعت 9:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 


توسط : بیلینمز

این مقاله قسمتی از یک فصل از فصول یک کتاب انگلیسی ترجمه شده درباره مقایسه ساختارها و قوانین فارسی و ترکی است. این کتاب به نوعی کتاب محاکمه الغتین حضرت امیرعلیشیر نوایی را به یاد انسان می اورد

معمولا پایه هر زبان را افعال آن زبان و ریشه افعال یعنی فعل امر تشکیل می دهد. و می شود گفت که بقیه لغات و عبارات زبان از افعال گرفته می شود

زبان شناسان تونایی و قدرت و ماهیت یک زبان را با افعال آن زبان مطالعه و طبقه بندی می کنند. زبانهایی که افعالش قانون پذیر و بدون استثنا باشند در بین زبان ها به عنوان زبان های قوی مطرح می شوند.

برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم مرداد 1392ساعت 15:30  توسط اسماعیل سالاریان  | 

گیریش: هركلمه نين يئريني ديدشرسن گئنه او سوزدير بو ديلين زنگينليگين گوسترير.
(جاي هركلمه را خواستيد جابجا  كنيد باز همون معني را ميدهد. اين قدرت بيان زبان توركي است.)

الناز بوگون اوچاقنان اردبيله گئتدي

بوگون الناز گئتدي اوچاقنان اردبيله

اوچاقنان الناز اردبيله گئتدي  بوگون

اردبيله اوچاقنان گئتدي بوگون الناز

گئتدي اوچاقنان بوگون اردبيله الناز

گئتدي بوگون اوچاقنان اردبيله الناز

گئتدي اوچاقنان اردبيله بوگون الناز

گئتدي الناز اوچاقنان بوگون اردبيله

اردبيله گئتدي اوچاقنان بوگون الناز

اردبيله بوگون گئتدي اوچاقنان الناز

اردبيله الناز گئتدي اوچاقنان بوگون


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
+ نوشته شده در  شنبه پنجم مرداد 1392ساعت 1:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

ریواتلرده واریمیز کی سئویملی پیامبریمیز حضرت محمد (صلواه‌الله‌علیه) بویورور: صله رحم ائده‌نین عؤمرو چوخالار.

بیر آیری ریوایتده وارکی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بویورور: دوعا ائدنده اوّل قونشونو سونرا اؤزوزو دوعا ائدین.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هشتم تیر 1392ساعت 6:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 

پسوندهای ترکی در فارسی

Türkçe ekler farsca'da


اشاره :  این مقاله توسط خواننده محترمی با نام اختصار" قارقان " برای انتشار در این وبلاگ ارسال شده است با تشکر از ایشان یادآور می شویم که در این مقاله هرجا که از لفظ "زبان ترکی" استفاده می شود منظور زبان "ترکی آذربایجانی" رایج در ایران است. چون زبان ترکی کلی زبانی وسیع و گسترده است و بحث درباره ی آن نیاز به هزاران مقاله به این اندازه دارد و در اینجا نمی گنجد. پس باید زبان ترکی این مقاله را به زبان ترکی آذربایجانی رایج در ایران محدود کنیم .

در ضمن اگر اشتباهی در مقاله مشاهده کردید عفو کنید چون برای ما که زبان خودمان را آموزش ندیده ایم بررسی کلی و درست زبان عظیم ترکی آذربایجانی دشوار است و همچون توصیف فیل در تاریکی است.

چون در ترکی برای صرف و استفاده افعال از پسوند استفاده می شود به زبان ترکی زبان التصاقی یا پسوندی می گویند ولی در کل در زبان ترکی پیشوندهای فراوانی نیز وجود دارد. مثل برber ، اؤن ön ، واز vaz و ان و لاپ و .  ...

برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم تیر 1392ساعت 2:30  توسط اسماعیل سالاریان  | 

عاغیللی و مؤمین آدام فقط یقین اساسیندا دانیشار. حضرت علی (ع) بو باره‌ده بویوروب: أقولا بغیر علم؟ یقینسیز بیر سؤز دانیشیرلار؟

قضاوت ایکی اساسین اوستونده اولا بیلر: یا یقین اساسیندا و یا جهل اساسیندا. یقین اساسیندا قضاوت ائله‌مک فیکیرلشمک و عاغلی ایشه سالماق نتیجه‌سینده یارانار بونا گؤره‌ده تله‌سیک اولماز. بلکه دوشونمک، تحقیق و موطالیعه‌یه احتیاجی وار. آما جهالت اوزوندن قضاوت ائله‌مک تحقیق، دوشونماق و موطالیعه‌یه دایانماییب بو اوزودن تله‌سیک اولار. قضاوتلرین چوخو منفی و یا موثبت احساسین نتیجه‌سی اولور کی اونوندا کؤکو جهالتده‌دیر. احساس اوزوندن قضاوت، مونفعیلانه احساسلارا دایانار.

قورآن اینسانلاری یئر به یئر قضاوتده تله‌سمکدن چکینمگه و دوشونمگه چاغیریب تقلید و سوءظنی محکوم ائلیر. قورآن بویورور: فاسیق بیریسیندن خبر ائشیتسز اونو تحقیقسیز قبول ائتمه‌یین.

قورآن تله‌سیک و عاغلا دایانمایان قضاوتلر باره‌سینده‌ده بویورور: ما لکم کیف تحکمون؟! سیزه نه اولوب؟ نئجه حؤکم ائدیرسیز؟

یازان : حجت الاسلام عبدالصمد ملکی


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم تیر 1392ساعت 1:20  توسط اسماعیل سالاریان  | 

http://www.sifali.org/wp-content/uploads/2012/07/orucun-faydalari.jpg

اوروج توتمانین ساغلیق باخیمدان اینسان‌لارین صفالاندیغی بو آیدا توتولان اوروجون ساغلیق باخیمیندان فایدا‌لاری چوخدور. بو یازیمیزدا اوروجون ساغلیق باخیمیندان فایدا‌لاری، اوروجون اینسان ساغلیغینا فایدا‌لاری، اوروجون وجودا فایدا‌لاری کیمی موهوم مسأله‌یه ایشاره ائده‌جه‌ییک.

اینسان‌لار اوروج توتتوغو واختلار عمومیتده بیر چوخ فعالیتلرین آزالدیرلار. وجود و عصب سیستئمی، یاشانان بو یاواشلیق قارشیسیندا داها ساکین بیر حال آلیر. بونون اساس سببی، هارئکتلرین و آکتیویتلرین آزالماسیلا بیرلیقدا آزالان آدرئنالین سالقیلاماسی(ترشح)‌دیر. سیوی آلیمی آز اولان بو واختلار اینسان‌لاردا تانسیون دوشر و دامار سرتلیغی آزالار. بو واختلار اورک ساغلیغی‌دا قورونار.

گونون آغیر ایسترئسی آلتیندا قالان ساکین وجود، آخشام‌لاری آغیر یئمکلر ایله جیدی خسارت گؤرر. آیریجا، گون ایچینده اولان دنگه‌‌سیز و داواملی بسلنمه عادتلری قلب و دامار ناخوشلوقلارینا، فلجه سبب اولور

یازان : حجت الاسلام میرزه عبدالصمد ملکی


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و ششم تیر 1392ساعت 0:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 

بحارالانوار کیتابیندا بیر تاریخی ریوایت وار کی مضمونو بئله‌دیر: جماعت حضرت علی‌  (ع) ایله بئیعت ائدن زامان اونلارا خبر وئردیلر کی معاویه بئیعت ائله‌میر مگر بو کی علی‌ابن‌ابیطالب ده عثمان کیمی اونو شام حیکومتینه منصوب ائده.

دئییرلر بو واخت «مغیره» گلدی حضرتین حضورونا و پیشنهاد ائله‌دی کی: «مصلحت بئله‌دی کی سن‌ده خیلافت ایشلری یولا دوشوب موستقر اولانا قدر, اونو شامین حیکومتینه منصوب ائلیه‌سن و سونرا ایسته‌سن اونو عزل ائلیه‌سن.» حضرت جواب وئردی: «سن منیم عؤمرومو او گونه‌دک ضمانت ائلیرسن کی من او زاماناقدر دیری قالام؟» مغیره جواب وئردی: «یوخ»

ایمام (ع) بویوردو: «من هئچ‌واخت قارانلیق گئجه‌ده ایکی نفر موسلمانا حیکومت ائله‌مگین جوابینی آللاها وئره‌بیلمه‌رم» و کهف سوره‌سی‌نین 51-جی آیه‌سینی شاهید گتیردیلر کی « وَ ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدا؛ من هئچ‌واخت گومراهلاری اؤزومه قول(کؤمک) گؤتورمه‌رم.»

یازان : حجت الاسلام میرزه عبدالصمد ملكي


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم تیر 1392ساعت 0:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

یادیمده دی بیرگون باتان چاغی کی هاوا چوخ سویوخ ایدی

بیر قريشمار بیزیم داریسقال کیچه میزده گئدردی

 کاری سسلی یردی :

"کئنه قالی آلی یم"

"هرکئنه زاده یاخشی پول وئیری یم"

" گؤیره ساخسی کاسه کئیزه آلی یم"

"ایرهئچ زاد ده یوخدی بوش کئیزه آلی یم"

آتانین گوزلریندن یاش گلدی

آه چکدی، دیدی:

"آیین باشیدی، سوفره ده چوره ک یوخدی"

"تانریا شکر سنه بو ده یاشاییش اولدی؟"

تزه چؤره یینگ آی یی اونو هوش سیز ائتمیشیدی

شو گون آنام ده اوروج ائیدی 

باجیم  یاشماق(چارقد) سیز، اشیی یه چاپدی گئتدی

اونی، سسله دی، دیدی :

"آی آغا چوره ک سیز سوفره ده آلی ینگ؟"


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم تیر 1392ساعت 0:30  توسط اسماعیل سالاریان  | 

البروج سوره‌سی[مکه‌ده نازل اولان بو سوره 22 آیه‌دیر]

رحمان و رحیم آللاهین آدیله


آند اولسون بورجلاری اولان گؤیه (1) آند اولسون وعد ائدیلن گونه (2) آند اولسون شهادت وئرنه و شهادت وئریلنه(3) کی اُخدود اصحابی هلاک اولدولار (4) یانغین سالان او آتش (5) اونون اطرافیندا اوتورانلار (6) مؤمنلرین باشلارینا گلنه تماشا ائدنلر (7) و آنجاق اوستون و حمده لاییق اولان آللاها ایناندیقلاری اوچون، اونلاردان انتقام آلدیلار (8) او معبود که گؤیلرین و یئرین مولکو اونوندور. الله هر زادا شاهیددیر (9) گئرچکده مؤمن کیشیلر و مؤمنه قادینلارا شکنجه وئرنلر و سونرادا توبه ائتمیه‌نلر اوچون جهنم عذابی وار و یانار اود اونلاری گؤزله‌ییر (10)

چئورن : دوکتور صدیق

حاضیرلایان : سید احسان شکر خدا


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم تیر 1392ساعت 10:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 

حضرت علی (ع) فضیلتلری‌نین بیر گوشه‌سی

اومّتین ان چوخ بیله‌نی

مناقب خوارزمی کیتابیندا گلیب کی پیغمبر اکرم (ص) بویوروب: حکمت و معرفت و عیرفانی اون یئره بؤلدولر و دوققوز قیسمتین علی‌یه وئردیلر و بیر قیسمتین خلقین هامیسینا وئردیلر. و بیر ده بویوردو: منیم اومتیمین داها چوخ بیله‌نی مندن سونرا علی بن ابی طالب(ع) دیر.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و دوم تیر 1392ساعت 1:15  توسط اسماعیل سالاریان  | 

معرفي كتاب فرهنگ جغتايي- فارسي

بنام خدا

 انتشار يك فرهنگ لغت، خبري فرخنده براي شيفتگان سخن مي باشد هم آنان كه چون در اقيانوس واژگان يك زبان به غواصي پردازند، درّي جويند و لؤلؤيي يابند. اين لذت براي جويندگان معاني در حيطة زبان تركي بسيار دل انگيزتر است چرا كه كوشندگان در اين وادي اندك هستند و صاحب همتان را نيز قيل و قال زمانه آزار مي دهد.


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم تیر 1392ساعت 3:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

پسوند های مالکیت در ترکی

پسوند های مالکیت

1- کلماتی که به مصوت ختم می شوند پسوند های مالکیت در آنها به این شکل است :

 -1 Ünlü ile bitən adlardan sonra yiyəlik əkləri bu şəkildədir  :


Mənim +isim + -m

Senin+isim + -n

Onun +isim+-sı / -si / -sü

Bizim + isim + -mız / -miz / -muz / müz

Sizin+isim+-nız / -niz / -nuz / -nüz

Onların+isim+-ları / -ləri


برچسب‌ها: تورکچه ادبیات
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه یازدهم تیر 1392ساعت 7:45  توسط اسماعیل سالاریان  | 

آشنایی با شاعر توانای تورکی سرای ساوه ای حکیم تیلیم خان تیمور اوغلو

شاعر اوْزان تيليم خان اؤزونو تانيتديرماق اوچون بئله دئيير:

اؤلكه ميز عراقدير شهريميز ساوا

مزلقان چاييندان گؤتوردوم هاوا

عاشيقلار دردينه ائيله‌رم داوا

من طبيبم هندوستاندان گليرم


برچسب‌ها: تورک مشاهیر
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم تیر 1392ساعت 8:30  توسط اسماعیل سالاریان